Kick off 2e Oldstars groep

Kick-off nieuwe groep OldStars Tafeltennisvereniging bij LUTO op zaterdag 31 augustus

Vanwege de grote belangstelling start tafeltennisvereniging LUTO vanaf 12 september een tweede groep Oldstars. Dit initiatief richt zich vooral op de leeftijdsgroep 55+, maar in principe kan iedereen hieraan meedoen. Daarom nodigen wij belangstellenden uit om aanwezig te zijn op onze open dag op zaterdag 31 augustus, met een kick-off van de nieuwe OldStarsgroep.

Tafeltennis kan je veel plezier verschaffen. Je ziet ouderen tot op hoge leeftijd deze sport beoefenen, zonder last te krijgen van blessures of andere ongemakken. Kom daar maar eens om bij voetbal, hardlopen of andere spierbelastende sporten. Het manoeuvreren met een batje en een balletje stimuleert niet alleen je algemene gezondheid, maar is bovendien een uitdaging voor je hersenen. Hoogleraar neuropsychologie Eric Scherder toonde al aan dat nieuwe prikkels je brein triggeren en dat tafeltennis hiervoor een van de meest geschikte sporten is. Kortom, tafeltennis kan, vooral als je ouder wordt, een enorme stimulans betekenen voor je fysieke en mentale gezondheid.

Als één van de eerste tafeltennisverenigingen in Nederland is LUTO twee jaar geleden gestart met een zogenoemde OldStarsgroep. Aanleiding was een landelijk initiatief van het Ouderenfonds om reguliere sporten volgens een bepaalde formule aan te passen aan de wensen en mogelijkheden van senioren. De belangstelling hiervoor was zó groot, dat LUTO heeft besloten om in september met een tweede groep te beginnen. Hierin wordt de tafeltennisvereniging ondersteund door Sportbedrijf Tilburg. Onder de naam Keep On Moving (KOM) wil het sportbedrijf het beweegaanbod voor senioren toegankelijker maken.

Om op een gezonde manier oud te worden, is veelzijdig bewegen van belang en daarvoor hoeft lang niet altijd het batje gehanteerd te worden. Het gaat ook om behendigheid, flexibiliteit, evenwicht, aanpassings- en reactievermogen. Bij Oldstars tafeltennis bestaat de training uit een warming-up en verschillende beweegvormen. Samen met het tafeltennis werk je aan een betere balans en conditie. De trainingen worden professioneel begeleid door trainers die hiervoor speciaal zijn opgeleid.

Behalve het tafeltennis speelt ook elkaar ontmoeten een belangrijke rol. Samen koffiedrinken en het gevoel ergens bij te horen, is naast plezier hebben in het bewegen een belangrijke motivatie om er mee door te blijven gaan. Reden genoeg dus om je aan te melden voor deze nieuwe trainingsgroep.

Iedereen die wil kennismaken met Oldstars tafeltennis is op zaterdag 31 augustus van harte welkom. Vanaf 13.15 is er inloop met koffie en thee en vanaf 13.30 wordt een les gegeven met een warming up, verschillende beweegvormen en tafeltennis.

Daarna vanaf 12 september elke donderdagmiddag van 13.30 tot 15.30 uur bij tafeltennisvereniging LUTO, Jan Aartestraat 18 in Tilburg.

Aanmelden en info:

Annelies Wiecherink, 06-5347 8886 annelieswk@gmail.com

Marcel van der Wegen, 06-1425 5474 vanderwegenmarcel@gmail.com

Ook tijdens het Just Move Festival in het Spoorpark op 7 en 8 september wordt aandacht besteed aan de OldStars.

Henk Naaijkens